Är det verkligen så få som ser det orimliga i att förbjuda en samhällsgrupp att vistas i offentliga miljöer?

 
 

Jag har precis sett Debatt i SVT ang. det stockholmska kafét som vill förbjuda barn i deras lokaler och jag förfäras över diskrimineringen. Jag har följt debatten ett tag och undrar hur många av mina vänner som tycker att barnförbud är en bra idé?

Låt oss tänka över det här lite. För det första, den offentliga miljön måste vara till för alla. Vi kan rimligtvis inte kräva att samhället skall anpassa sig efter oss, det är inte bara jävligt egotrippat utan också ogenomförbart. För var ska vi dra gränsen? Vid funktionshindrade? Pensionärer? Folk som luktar illa/använder för mycket parfym? Och sen känner jag att samtidigt som det förväntas att barn skall kunna uppföra sig bland folk så ska vi förbjuda dem från den sociala träning det innebär att ibland ta med sig ungar på en fika. HUR ska barnen lära sig skillnaden på hur man uppför sig på restaurang vs lekland om de aldrig får gå på restaurang?

Det finns miljoner saker och människor jag stör mig på. Tonåringar som skriker och låter, män som breder ut sig och tar plats men jag skulle ALDRIG, inte ens i min vildaste fantasi yttra en vilja om att radera dessa från  allmänna platser. Alla måste få finnas på lika villkor.

Jag menar, snubben som satt i Debatt och beklagade sig över att han inte kunde hålla sina jobbmöten på fik pga högljudda barn? Man har alltid ett val; stå ut med störande moment eller STANNA HEMMA.

Vidare känner jag att jag borde gå på fik oftare. Jag är nämligen övertygad om att alla dessa föräldrar det jämt snackas om som låter sina barn härja fritt är en jävla myt. De jag har stött på har snarare bevisat motsatsen och gör mer än vad som kan förväntas för att slippa påhopp från barnhatande idioter.

Och sen det försvaret som kommer från många "jag har barn själv, så jag är ingen barnhatare". Kyss mig för fan, man kan hata ungar men älska sina barn, det är liksom inget frikort ut ur idiotfängelset.

Vi har alla rättigheter och skyldigheter gentemot varandra och att kräva att folk hela tiden anpassar sig efter våra premisser är orimligt och jävligt egoistiskt men det är ju så det svenska samhället ser ut idag. JAG JAG JAG!

 

Så jävla svenskt.


 

Kommentarer
Postat av: Terése

Många tänker väl inte ett steg längre och ser till vad det egentligen skulle innebära att utesluta grupper från det allmänna rummet bara baserat på deras ålder. Om det är tillåtet att stänga ute barn, vad är då nästa steg liksom?
Jag skulle också gärna velat sitta på ett lugn barnfritt café, men inte på bekostnad av vettiga diskrimineringslagar. Det går liksom inte att få båda, och om en inte fattar det så behöver en tänka en vända till :P

Svar: Alltså, jag förstår ju behovet av tysta och lugna miljöer, som typ bibliotek och liknande, det gör jag. Men jag blir fan mörkrädd över att folk inte ser skillnaden mellan att efterfråga lugn och ro och att förbjuda en viss åldersgrupp från att besöka allmänna platser som om det enbart är de som stör och väsnas? Och det där stolpskottet till kaféägare erkände ju i princip att han bara "ville lyfta frågan", med andra ord ville han ha lite gratis PR till sitt förmodligen värdelösa kafé. Klart man ska få anpassa sitt företag efter kundernas efterfrågan men det han gjorde är liksom direkt olagligt, men det verkar ha undgått många. Jag blir faktiskt uppriktigt ledsen över att det verkar finnas så många som uppvisar ett sådant HAT mot barn. Att någon tycker att Dorian är vidrig pga är inte vuxen = något han inte rår för. Fruktansvärt ledsamt, faktiskt!
Sabina

2013-03-08 @ 14:31:51
URL: http://bouvierbaby.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0