Fötter

Jag tänkte fortsätta på ämnet barnfötter. Min mamma har jobbat med skor sedan jag var lika liten som Dorian (typ) så jag är i princip uppvuxen i en skoaffär och jag kan konstatera två saker: Jag älskar skor och något som stör mig är folk som köper för små/fel skor till sina barn.

Med för små menar jag utan någon som helst växtmån. En barnfot kan växa upp till två storlekar på 6 månader (!) och skorna ska vara MINST 1.2 cm större än foten och i vinterskor minst 2 cm större. Det låter kanske galet men i en vintersko ska det få plats en värmande sula (eftersom kylan kommer underifrån när barnet går på snö), ett par ullsockor (mycket bättre än bomull eftersom ullsockor absorberar fukt) och om vintern är lång är väl tanken att barnet ska ha samma sko hela den perioden? Om man vill tänka ekonomiskt vill säga.

Med fel skor menar jag att man inte har någon som helst koll på vad ens ungar har för fötter. Är det en smal eller bred fot? Har den högt eller lågt fotvalv? Går barnet på ett speciellt sätt? Åt vilket håll lutar foten när barnet går? (inåt eller utåt?)

Jag förstår självklart att det handlar om okunskap, alla kan inte vara födda på ett skolager som jag, men jag har varit med om föräldrar som gått helt emot mina rekomendationer, ja jag gick i mammas fotspår och har också jobbat med skor väldigt länge, och köpt för små eller helt fel skor åt sina barn. Jag märker även i mitt nuvarande arbete att folk är helt värdelösa på det här med skor.

Tänk er själva att klampa omkring i för små skor. Det är inte skönt! Jag köper hellre lite för stora skor till Dorian än en som passar hans fot för stunden men som snabbt blir för liten. Sen måste Dorian få plats med specialanpassade ilägg i sina skor eftersom han är född utan hålfot (i princip). Om det har med hans klumpfötter eller arv att göra vet jag inte. Jag är nämligen också plattfot.

Så nu har ni fått er en liten lektion i barnfötter. Mät era barns fötter nu! Jag lovar att de egentligen har en helt annan storlek än ni tror. Och be om hjälp när ni handlar! Gå till Jarméus i Täby Centrum. De har bra barnskor och alla där kan mäta och rekomendera vilka skor ni ska ha till era ungar. Om ni är där en helg med ojämnt veckonummer kan ni fråga efter Susanne ;)

PPE

Sabina

Kommentarer
Postat av: Anonym

träffade din fina mamma idag! =)



erika

2011-09-22 @ 13:25:18
Postat av: Terése

Bra info! Skall komma ihåg det i framtiden :)... så skall jag självklart svänga förbi Sussie nästa gång jag är i Täby Centrum, och speciellt om jag är ute efter barnskor ;D

2011-09-22 @ 19:38:41
URL: http://bouvierbaby.blogg.se/
Postat av: Mamma

Kunde inte sagt det bättre själv. Du har lärt dig väl, sötnos.

2011-09-22 @ 21:28:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0