Ge ditt barn 100 möjligheter istället för två

För några dagar sedan läste jag ut världens viktigaste bok för människor som på ett eller annat sätt har med barn att göra. Föräldrar, pedagoger, lärare, mor- och farföräldrar, släkt och vänner. Jag vill be alla jag känner att läsa den här boken. Den handlar om, som titeln avslöjar, om tips och trix för att skapa fler möjligheter för barn. De flesta som känner mig vet att jag för en tyst och högljudd kamp mot könsnormer och begränsningarna de skapar för våra barn. Att definiera barn efter kön är HELT värdelöst. Barn är barn, inget annat och det ÄR dagens sociala normer och värderingar som begränsar barn, inte biologi. Vissa har fått för sig att fighten mot könsnormerna går ut på att sluta köpa rosa till tjejer och tvinga killar att leka med barbies, men så är det VERKLIGEN inte. Det är det värsta misstaget man kan göra, att missförstå intentionen. Det handlar om att sluta begränsa våra barn. Nu kan, och vill, jag bara ta min egen son som exempel. Bland hans leksaker och kläder finns en vid variation av typer och färger. Han har en rosa docksäng som för tillfället inhyser hans Woody och Buzzdockor (från hans favvofilmer Toy Story 1-3) Han har en röd spis med ashäftiga köksredskap från OBH Nordika som han fick i julklapp. Han fick en rosa pall till badrummet av min mormor, något jag tycker är så jävla beundrandsvärt av en kvinna på snart 70 år som oftast tycker jag är lite tjatig när jag på familjetillställningar drar igång debatter kring ämnet. Hon köpte även en jättefin marinblå badrock till honom. Hon vet och accepterar att jag vill att Dorian får prova på allt.

Jag vägrar att gå på alla genusfällor som omringar oss dagligen och jag vill ständigt bli bättre på att förekomma dessa. Jag är långt ifrån perfekt själv. Jag anser att det är vår plikt som föräldrar att sluta begränsa våra barn och jag ser inte att det finns någon ursäkt till att inte ge sina barn ALLA möjligheter. Jag vill återigen understryka att det inte handlar om att inte klä sina döttrar i rosa eller låta dom leka med dockor. Det handlar om att ge dom FLER ALTERNATIV. (även om jag aldrig någonsin skulle vilja att mina barn leker med varken barbies eller leksaksvapen då jag personligen anser att barbie skapar ett sjukt kroppsideal och ja barn uppfattar dom, fördumma inte era barn, och jag inte ser någon vits med att leka med vapen) Men det är personliga åsikter och inget jag tänker tvinga någon annan att anamma.

Fan alltså, jag kan snacka mig blå om det här ämnet men jag avslutar här med att uppmana Er, mina kära läsare, att läsa boken. Den är sjukt viktigt. Och jävligt rolig att läsa. Man får tankeställare på varje sida. Tex har jag aldrig reflekterat över hur sparsmakat det är med kvinnliga huvudroller i barnböcker.
Läs den nu. LÄS DEN. (jedi mind tricks)

Sabina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0