Det finaste jag har

 
 
Dorian, älskade förgrömmade onge. Du är helt fantastisk och jag skulle kunna skriva en bok om allt du säger och gör som får mig, och många med mig, att häpna och skratta.
 
Dina största intressen just nu är rymden och galaxer. Du kan mycket om vår galax och alla planeter tack vare ett projekt på din förskola. Du frågar mycket om hav och saltvatten och vilka fiskar som bor var och vilka som kan bo i saltvatten. Att man inte ska dricka det har du stenkoll på. Jag känner igen dina frågor om livet från de äldre barnen på jobbet och undrar hur du blivit så stor så fort. Du är fyra år men ibland funderar jag på vad det är för gammal själ som huserar i dig. Du är så klok.
 
Du intresserar dig för släktband och hur vi är sammanlänkade allihop. Du kallar mormor för "din mamma" när du pratar om henne med mig och mig för "din dotter" när du pratar om mig med mormor. Alex är min syster, farmor är pappas mamma osv osv.
 
Du rabblar singular och plural som värsta grammatikexperten. Inte ett ord blir fel, inte ens de som heter samma. Du bara satte igång en dag utan förvarning och jag gissar att detta, tillsammans med ditt mattesinne som redan givit sig till känna, kommer att göra skolan lika rastlöst tråkig som den var för mig. Jag hoppas att dina framtida lärare tar tillvara på detta och hittar saker som utmanar dig så du inte blir skoltrött redan i åk 4, som jag blev. Bokstäver är du fortfarande inte jätteintresserad av men när du väl tar dig tid med dina pysselböcker är det inga problem. Du skriver mamma pappa och Dorian utan hinder nu.
 
När du blir stor ska du bli Jediriddare och imorgon vill du ha på dig din Hello Kitty-tröja, precis sådär öppen och varierad som jag jobbat hårt för att du ska få vara. Än finns inte tjej- och killsaker för dig. Din favoritfärg är rosa och du fullkomligt älskar Star Wars. Du kan allt, alla namn alla skepp alla platser A L L T. Till din fars stora förtjusning såklart. Inga begränsningar och som jag hoppas att du får fortsätta vara så här öppen och modig.
 
När vi pratade om vad du vill bli när du blir stor frågade du mig vad jag ville bli och när jag svarat sa du: Men du blev pedagog mamma, för du gillar barn. Hjärtat svällde till dubbla storleken. För att du använder ord som pedagog och förskola istället för fröken och dagis, det har du alltid gjort, och för att du förstår vad det är med mitt jobb som jag gillar allra mest.
 
Du använder fortfarande både vänster och höger hand när du skriver/ritar/äter och vi undrar ibland om du kanske är något så häftigt som dubbelhänt. Vänster är något mer dominant och det har du ärvt av din morfar.
 
Du har humor, du har världens kanske häftigaste fantasi. Du snackar konstant och det finns inget jag hellre lyssnar på än dina tankar och funderingar.
 
Du är världens häftigaste unge. Faktiskt. Och jag älskar dig, till månen och tillbaka <3
 

Kommentarer
Postat av: Alex

Underbara unge! <3

2013-03-28 @ 11:05:21
Postat av: Terése

Så fint skrivet. Önskar jag kände honom.

2013-03-29 @ 16:47:56
URL: http://bouvierbaby.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0