Disney

 
 
Inget företag med produkter som riktar sig mot barn är väl så kärt och "familjevänligt" som Disney. Men vad är det Disney lär våra barn? En kort sammanfattning är väl: Du kan rädda någon med din kärlek, hur våldsam och farlig han än är (tjejer). Det är muskler och en hård attityd som lockar tjejer och de kommer att älska dig hur du än beter dig (pojkar).
 
Jag undivker Disney. Klassikerna i allmänhet, Skönheten och Odjuret i synnerhet. Och ja, jag vet att ni sitter där hemma och tänker: Men jag såg Disney och jag tog ingen skada. Jag tror er inte. Ledsen, men ni ljuger. För er själva framförallt. Ingen är opåverkad av Disneys värld då den för de flesta av oss var en stor del av VÅR värld. Jag spenderade halva mitt liv på att jaga pojkar som egentligen inte förtjänade det. Pojkar som ignorerade mig (de ville ju egentligen, de var bara "svåra"). Pojkar med psykiska problem (om jag bara älskade dem villkorslöst skulle allt det där lösa sig). Jag vet att vi alla, på något sätt, blev väldigt påverkade av hela den här prins/prinsessa-hetsen och Disneys bild av kärlek. Jag vill inte förmedla den till mina barn. Ser vi Disney, sitter jag bredvid och PRATAR om det vi ser. Men som sagt, det händer väldigt sällan. Men barn veeeet ju att det inte är på riktigt, kanske ni säger nu. Men nej. För små barn är allt verklighet, de kan inte sortera det de ser/upplever som vi vuxna kan. De saknar både kunskap och mognad.
 
Se det här vettja:
 
 
 
 
 
 
 
 
Men Skönheten och Odjuret är ju så fiiiiiin. Nej det är den inte. Den är Disneys vidrigaste och upprätthåller inte bara könsstereotyper utan även att våld kan botas med lite kärlek. Och att så romantiserar den Stockholmssyndromet. Frågor på det?
 
 

Kommentarer
Postat av: Alex

Nä, inga frågor, men jag håller inte med, älskar skönheten och odjuret!! :D

Svar: Och hur har dina förhållanden sett ut? Innan du träffade Henrik? Och vad är det du inte håller med om?
Sabina

2013-01-04 @ 20:01:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0