Vad innebär det att vara föräldra"ledig"?

Jag läste den här viktiga krönikan av Åsa Erlandson häromdagen och fick mig en rejäl tankeställare. I ett samhälle där tempot är konstant högt, inte bara för oss utan även för våra barn, känns det allt mer som att föräldraledigheten för många bytts ut mot jakten och hetsen till att aktivera sig och sin alldeles nykläckta spädis. Det är barnrytmik, barnyoga, barnsalsa, öppna förskola osv i all oändlighet. Jag minns att jag fick smärre panik när jag var sen till ÖF vid min föräldraledighet med Dorian. Tänk om alla andra hade jättekul när jag inte var där? Tänk om de andra barnen lär sig något som Dorian missar? Bara det lilla är ju vansinnigt i sig, han ska ju lära av MIG inte av andra när han är så liten. Och för vems skulle deltog jag i alla aktiviteter egentligen? Inte Dorian iaf, han hade ca noll utbyte av det om man skall lita på forskning (vilket jag såklart gör).
 
Folk startar nya företag under sin föräldraledighet idag och jag har svårt att se det nyttiga. Vad hände med att vara hemma och kanske lära känna sitt barn ordenligt? På djupet? Istället för att hasta runt på varenda aktivitet som erbjuds barn från åldrarna 2 h och uppåt. Det är ju vansinnigt egentligen för inte en enda studie visar på att barn gynnas av detta. Det är snarare föräldrarna som är livrädda för att slappna av, ta det lugnt, skrutta hemma i pyjamas hela dagarna och faktiskt umgås med sina små barn.
 
Jag fick som sagt verkligen en tankeställare när jag läste krönikan eftersom jag tänkt plugga nästa gång jag har turen att få vara föräldraledig. Men är jag verkligen ledig då? Jag får nog tänka om.
 
Och jag lovar härmed dyrt och heligt att jag på sin höjd tänker gå promenader under mitt (eventuellt) kommande barns första månader. Jag tänker vara hemma mer och inte känna tvånget att aktivera henom mer än på de sätt jag själv verkligen vill och finner nyttiga.

Kommentarer
Postat av: Terese

Låter som en sund inställning!... Själv så ville jag inte umgås med andra föräldrar (inga av mina vänner hade små barn) då jag var rädd att det bara skulle bli bebis-snack, vilket jag inte är intresserad av i någon större utsträckning än det mest basala som rör mitt egna barn, och det kan jag dela med mig av och ta del av andras erfarenheter på nätet :P... Så det har blivit att jag varit hemma mest hela tiden, har ju haft nog med hund och hus liksom, och tycker inte det funnits tid för annat, och nu slängs Igor in på förskola i höst så jag kan plugga på heltid. Det tror jag är bäst för både honom och mig. Klarar ju knappt av det vissa dagar som det är nu, hur skall jag hinna plugga samtidigt som jag underhåller hund och illbatting till barn tänker jag... Vad skall du plugga?

Svar: Eftersom alla mina vänner är gravida nu och väntar barn under våren så lär jag få vara föräldraledig själv sen när vi får (om vi får) vårt andra (och gärna tredje och fjärde, vill ha hur många som helst) så det där att ta det lugnt och bara umgås med bebis kommer nog gå galant vare sig jag vill eller inte ;) Det känns både sorgligt och skönt på samma gång faktiskt. Just att jag kommer kunna styra dagarna utan påverkan av andra känns skönt men självklart tycker jag att det är tråkigt att inte kunna dela graviditet och föräldraledighet med dem jag umgås mest med just nu. Känner mig lite utanför och exkluderad, en känsla jag känt ofta i livet och har svårt att "komma överens" med även om jag är van att inte följa strömmen och gå min egen väg. Jag hade tänkt att äntligen utbilda mig till förskollärare men vi får se. Kanske att jag läser en enstaka kurs till hösten som hör programmet till? Tanken var ju också att om jag pluggar kan vi skjuta upp förskolestarten för nästa barn så långt det går (tänkte plugga distans och är ju hemma då) så det fanns ju en annan tanke förutom att aktivera mig själv (som om aktivering behövs när man är hemma med barn som sagt). Men jag vet inte. Känns som jag inte är redo att bli vuxen.. Vad ska jag bli när jag blir stor osv. De flesta av mina vänner är på helt andra platser i livet med jobb och bil och allt så just nu känner jag mig bara väldigt vilsen..
Sabina

2013-02-11 @ 14:15:49
URL: http://bouvierbaby.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0