Alla hjärtans dag

Dagen må ha blivit ett kommersiellt jippo, ett sätt för diverse företag att tjäna några extra miljoner, en dag där flickvänner (jo faktiskt) tar sig rätten att pressa sina stackars pojkvänner lite extra (för vem orkar fixa romantik själv liksom, am i right girlzzzz) och ett sätt för tidigare nämnda stackars pojkvänner att känner stress och tvång över att fixa den där extra romantiken och köpa något fint och orimligt dyrt (sms-lån är tydligen inte helt ovanligt inför alla hjärtans) pga vill ej vara dålig pojkvän.
 
Men vafan. Jag gillar den. Eller, jag gillar tanken med dagen. Att fira kärleken. För det glöms lätt bort i vardagslunket, framförallt hos oss småbarnsföräldrar. Jag älskar Ilkka alla dagar på året (sanning med modifikation, jag tycker faktiskt inte om honom alls vissa dagar, helt vanligt) och behöver väl egentligen ingen speciell dag att göra det på men är det något som är värt en egen dag så är det väl kärlek?
 
Jag fick en blomma och noblesse av Ilkkis imorse. Idag köpte jag och Dorian ett packe rosa rosor och ett kort till honom som Dorian fick skriva pappa på (första gången han gör det). Det handlar om att ge och ta och är det något jag har lärt mig genom åren (shout out till Carla i Scrubs här också) så är det att vill jag ha romantik får jag fan fixa det själv. Jag förväntar mig inte att Ilkka ska stå för romantiken i vårt förhållande, var ligger jämställdheten och rättvisan i det? Vi är två i förhållandet och har båda samma ansvar att visa varandra uppskattning. Trött på normen att män skall stå för alla romantiska gester.
 
Så summa summarum: Alla hjärtans dag = Bra. Delat ansvar för romantik = Ännu bättre.
 
Puss på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0