Det här med stora kedjor och deras barnkläder

Förlåt, jag menar självklart pojk- och flickkläder. Dorian valde idag själv en tröja när vi var inne på H&M för att köpa lite nytt till höstgarderoben. Han valde en med Mimmi på och han har haft på sig den sen vi kom hem. Jag vill bara informera om att jag var tvungen att köpa den i stl 110/116 för att han ens skulle få på sig den. Dorian har vanligtvis 92/98 (och är tunn som en sticka) så vi har alltså gått upp TVÅ storlekar bara för att den inhandlades på tjejavdelningen. Och så ställer sig folk undrande till varför sjuåriga flickor vill banta? Det gör mig KRÄKFÄRDIG att kläder på de könsindelade avdelningarna är olika stora fast de har samma storleksnummer. Framförallt när det borde vara tvärtom eftersom flickor generellt är både större och tyngre än pojkar. Fy skäms H&M!

Det är verkligen helt vansinnigt det är med att göra kön. I vissa fall känns det som att folk är rädda att deras barn ska odla snopp/snippa om de använder kläder av fel sort. Och kedjorna underlättar ju minst sagt den här könsstereotypiska behandlingen av barn som borde få vara barn istället för pojke eller flicka och alla de begränsningar som medföljer deras sociala kön. Jag vill få till ett folkligt uppror! Protestlistor, demonstrationer osv. Vilka är med mig?

PPE

Sabina

Kommentarer
Postat av: Sofia

Ja håller fullt med, det är helt sjukt.

Och dessutom har de väldigt få balla kläder till tjejer och det stör mig. Bambi på en grå t-skirt anser jag inte tufft :-)

2011-09-05 @ 11:38:04
URL: http://hagernasstrand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0