Namn igen

Jag är ganska säker på vad nästa barn ska få heta om det blir en pojke också. Samma författare. Den här gången en trogen vän och följeslagare till huvudkaraktären. Hans sång sjunger jag för Dorian VARJE kväll när han ska sova.

Det är spännande med namn tycker jag. Dorians namn kom vi på när vi satt på en parkbänk på Kreta i väntan på vårt flyg hem till Sverige. Det var ett år innan vi blev gravida men namnet höll sig kvar. När jag berättar vem han är döpt efter, Dr John Dorian (JD) från TV-serien Scrubs som är en av våra absoluta favoriter, fattar hälften inte vad jag snackar om och den andra hälften skrattar medhållandes. Jag är lite av en namnfetischist. Jag älskar namn i alla former men skulle nog aldrig komma på tanken att ge mina barn ett namn som finns med på Sveriges topp 100-lista, det är inget för mig helt enkelt men jag vill betona att jag INTE ser något fel i att andra väljer vanliga namn.

Namn måste betyda något för mig. Jag måste känna något för namnen jag väljer åt mina barn och jag måste ha någon slags koppling till namnet, en person som jag värderar högt tex.  Det blir såklart oftast något från film och TV-världen eftersom det är vad både jag och Ilkka älskar mest här i livet. Förutom Dorian och varandra såklart!

Dorians andranamn är min systers namn i maskulin form, hade inte velat ha det på något annat sätt och namnet passar Dorian väldigt bra! Blir det en tjej nästa gång är jag helt på det klara med att hon kommer få Ilkkas brors namn i feminin form som andranamn :)




Hur tänker ni kring namn?

PPE

Sabina

(Tillägg: Ser att mitt tänkta killnamn finns med på topplistan så jag tar tillbaka det påståendet haha. Men jag har ett annat också. Jag ändrar mig praktiskt taget varje dag.. Namnfetischist som sagt..)

Kommentarer
Postat av: Alex

<3<3<3

2011-09-24 @ 07:06:17
Postat av: josefin

Guud vad jag försöker klura ut namnen!!! Men det står helt still, så your secret is safe with me ;)

2011-09-24 @ 20:50:36
Postat av: Anonym

hehe som med elton, det tyckte jag INGEN hette men sen ploppa de oxå upp på lsitan.. men lillebrors namn har jag itne vågat kolla.. vill inte veta hur många som döper sian små till de. man vill ju ha speciella namn till sina finingar. kram erika

2011-09-25 @ 15:22:25
Postat av: sarah

När vi letade namn till Viggo, skrev vi in våra mellannamn i en "sökmotor" på nätet och Viggo kom upp! Det var bara en självklarhet! Dock visste vi inte att de va en pojke i magen... men de kändes rätt! :) har inte kollat listan på ett tag... ska nog göra de nu :) Kram!!!

2011-09-26 @ 12:03:34
URL: http://lillagrodans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0