Myten om den psykopatiske våldtäktsmannen

Jag har, likt många med mig, följt och förfärats över fallet med tjejen som blev inlåst i ett rum av sex killar som sedan hade samlag med henne mot hennes vilja (våldtog henne alltså). Hon sa nej, flera ggr till och med, men hovrätten har alltså nyligen frikänt allihop då det inte gick att bevisa att hon befunnit sig i ett hjälplöst tillstånd. Hur det kan finnas ett mer hjälplöst tillstånd än det hon befann sig i övergår mitt förstånd men så såg alltså domen ut och jag känner att det är en sak, eller en åsikt, jag vill diskutera här.
 
Och det är myten om den psykopatiske våldtäktsmannen. För vet ni? Alla män är potentiella våldtäktsmän. Att hålla fast vid påståendet att de män som våldtar kvinnor är psykopater är fel. Våldtäktsmännen är din granne, din släktning, din kompis, din kollega ja vem som helst faktiskt. Det är inga psykon som utför våldtäkter, det är helt vanliga män. Pappor, kusiner, farbröder, bröder. Det enda de har gemensamt är att de är män.
 
Så varför ska vi avliva myten? Jo för att risken med tron att bara psykopater våldtar blir att våldtäktsoffer misstros. Ingen vill tro att den "sköna snubben" är en våldtäktsman. "Inte skulle väl han, hon måste ljuga" osv. Vi måste helt enkelt, hur asrubbat det än må kännas, utgå från att alla är potentiella våldtäktsmän (OBS att detta inte innebär att alla män kan våldta).
 
Visste ni förresten att bara ca 6-7% av alla våldtäktsåtal leder till fällande domar? Så samtidigt kan vi väl avliva myten om kvinnor som falskt anklagar män för våldtäkt, de är försvinnande få. (och killen du känner som "anklagades falskt" var förmodligen skyldig.)
 
Tack för mig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0