Har de ingen respekt för di äldre?! (eller världens vanligaste vuxenklyscha)

 
 
Den här är det många som delar på min wall idag och jag vet inte vad jag missar, men jag tycker den är.. Helt värdelös? Onyanserad? Här har vi alltså en man som spenderat en dag i sin dotters skolklass och kommit fram till att dagens föräldrar inte gör sitt jobb. Den har vi aldrig hört förut, eller hur?
 
Ola är, som jag förstått det, en rätt hygglig snubbe i vanliga fall men här blir det bara tankevurpa på tankevurpa. Han romantiserar 70-talsskolan där lärare var auktoriteter snarare än mentorer som deras roll innebär idag. Han verkar vilja återinföra skamvrån (trots att forskningsraport på forskningsraport visa att straff  varken är effektivt eller skapar bättre ungar, snarare tvärtom) och han verkar vilja se ett nytt led med små militärungar som lyder utan att ifrågasätta.
 
Så vad missar han i sin analys? Ptja, typ allt kanske. Att samhället förändrats och ungarna med det, att klasserna idag är på tok för stora och lärarna jobbar ofta själva i klassrummen tillsammans med sina uppemot 30 elever. Att barn med resursbehov inte är hänvisade till OBSklasser (dessa slapp ju perfekta föräldrar som Ola möta när de spenderade tid i sitt barns klass) som fanns på det fina 70-talet och att skolan i sig är tuffare idag. Jag ser det som självklart att barn reagerar på detta.
 
Jag är av åsikten att alla vuxna som barn möter är gemensamt ansvariga för "uppfostran" (ett ord jag känner stark aversion emot, jag lever i symbios med mitt/mina barn och sätter gränser när och där det behövs, jag kommer aldrig att uppfostra mina barn) It takes a village osv. Och jag kommer lära mina barn att ifrågasätta. Så ja, mina ungar kommer förmodligen vara de där jobbiga jävlarna och det är inget jag varken skäms för eller ser som negativt.
 
Jag anser att man bör införa obligatoriska ledarskapskurser på alla lärarutbildningar, för varför ska egentligen barn "lyda" sina lärare? Om en lärare har massvis med kunskap men noll ledarskapskompetens så är det väl relativt självklart att det blir kaos. Som Ola skriver i sin krönika "barn gör som vi gör inte som vi säger" och vad är vi för förebilder om vi avkräver lydnad och respekt utan att förtjäna det?
 
Jag förstår att lärare är de människor som tar emot den här krönikan med öppna armar. Det är överarbetade, underbelönade vuxna som inte får den uppskattning eller de pengar de förtjänar för det jobb de lägger ner men att lägga ansvaret för detta på föräldrarna är inte helt rättvist. Även kraven på föräldrar är högre idag än de var på det ljuva 70-talet.
 
Allt detta kan behövas tas med när man analyserar sina barns skoldagar men här har man reducerat ett samhällsproblem och lagt ansvaret för detta på individer som, i de allra flesta fall, gör sitt bästa för att producera respekterande och "lydiga" ungar.
 
Tack för mig
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0