Barn som bor i sterila rum

"Jag mår dåligt av att se barn i vita rum. Barn ska bo i FÄRG! Släpp vithetsen era jävla institutionsinredare"
 
Detta skrev jag på Twitter efter att ha sett en bild på blogg.se:s första sida föreställande ett barn i ett vitt, sterilt, sjukhuskallt rum omgiven av svart-vita leksaker. Lite harsh kanske, men det var trots allt JAG som skrev det. Är forever harsh.
 
Jag tycker att barn ska omges av färg. Starka, glada färger. Jag kommer aldrig att förstå folk som inreder sina små barns rum som miniversioner av sina egna. När jag inreder åt Dorian tänker jag glatt, högljutt, lekfullt. Jag kanske inte alltid gillar färgerna men jag vet att barn inspireras av färg. Vit är inte en färg. Man kan, genom att ta en titt i min garderob, ganska snabbt fastställa att färg inte är min grej, egentligen. Men det är ju inte åt mig jag inreder när jag inreder Dorians rum. Sen väljer jag också möbler och inredningsdetaljer som är lätt utbytbara då jag vet att Dorian inte kommer att vilja ha samma om fem år som han har nu.
 
Nästa sak på inköpslistan till hans rum är en ny säng då hans ärvda växasäng sjunger på sista versen. Jag tror vi kommer att satsa på den populära sängen Kura från IKEA då det är en mångsidig säng som man kan göra mycket kul med stilmässigt. Vi lär måla den till att börja med. Om Dorian känner att han vill och klarar av det kör vi nog på loftvarianten direkt och gör ett litet krypin eller koja under. Man kan bli väldigt inspirerad bara man googlar runt lite på Kura Makeover!
 
Heja färg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0