14 åriga Astrid visar större mod och mognad än ledningen på sin skola

 
 
Det här med att en 14 åring vågar stå upp mot sexism och blir skuldbelagd av sin rektor som genomför en omröstning (det här med elevdemokrati är ju himla bekvämt att ta till när man inte vill erkänna att man är en stor jävla idiot) när Astrid inte är i skolan är ju bara så himla tragiskt. Vi talar alltså om en vuxen människa som arbetar med, och är ansvarig för, ungdomar och tycker att den här bilden är lämplig att måla på en toalett:
 
 
Under hela min skolgång höll jag mig, in i det absolut längsta, från att gå på toaletten. Varför? För att "kompisarna" (framförallt killar) drog och slet i dörren, de höll för när man skulle ut (inte svårt att förstå var min lätta klaustrofobi kommer ifrån) de tittade in under dörren och rent av trakasserade en när man skulle in och göra sitt. Man fick aldrig vara ifred. Att gå på toaletten blev något pinsamt. Och killarnas beteende ursäktades förbehållslöst med inställningen att "boys will be boys". De är ju bara nyfikna, de är nog kära. SKIT NER ER! Det finns INGA ursäkter för män eller pojkar som tar sig friheter på tjejers bekostnad. ALDRIG! Och jag är så jävla glad att jag vet det idag men jag hade behövt veta det då. När jag blev tafsad på dagligen av killar som baravarnyfikna. Och säkert kära också.
 
Rektorn på Tunaskolan undrar varför folk inte ser humorn i den där bilden. Jag är lite nyfiken på hur hon ställer sig till att ungdomarna faktiskt gör som på bilden. Hon ursäktar ju beteendet i och med att det ju är H U M O R. Nä, vet ni. Vissa har verkligen inte på en rektorspost att göra. Inget alls.
 
Jag har mailat Astrid och talat om för henne vilken jävla hjälte hon är som vågar stå upp mot en hel skola, som vågar stå för det hon tror på, SOM VÅGAR när alla andra faller platt inför strukturer vi vuxna godkänner på ett eller annat sätt. Gör det ni med på adressen: [email protected]
 

Och när ni ändå är igång får ni gärna skriva ett mail till rektor Agneta Hedenström och fråga hur fan hon tänker och när hennes offentliga ursäkt till Astrid kan tänkas komma. Detta gör ni på: [email protected]
 
 
Tack
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Peter Ericsson

Varför talas det inte om två stora jämställdhetsproblem? Män lever i genomsnitt ett kortare liv än kvinnor. Dessutom tar dubbelt så många män livet av sig än kvinnor. Men feministerna är tysssta. Varför?

Ps. Feminism innebär att byta ut patriarkat mot matriarkat. Man tar även över det som man klagat på hos männen men gör det nu till sitt eget och vips så är det helt OK. För det är ju kvinnor bakom. Ds.

Svar: Oj, den här kommentaren känns lite lustig till just det här inlägget, men ok.
För det första: Jag tänker att en anledning till att män lever kortare kan vara att all sorts hälsoreklam (tänk viktväktarna, gå ner i vikt, ät nyttigt mm) riktar sig till kvinnor. Fetma är ett mycket allvarligare problem hos medelåldersmän än hos unga kvinnor (där anorexia däremot är mer utbredd) men ta dig gärna en titt på all reklam inom ämnet. Män ska bygga muskler, kvinnor ska gå ner i vikt. Jag tänker att män i större utsträckning tar sina liv eftersom vi inte lär dem att prata om eller hantera sina känslor på samma sätt som vi lär flickor. Vi pratar mycket mer med våra döttrar än vi gör med våra söner och det sätter ju någonstans en standard för hur män och kvinnor skall hantera psykisk ohälsa (kvinnor går till psykologen, män tar livet av sig.

Och sist: Feminism innebär att stärka kvinnor i samhället. Både gällande mänskliga- och politiska rättigheter. Jag som feminist ser ingen vinst i att byta ut ett välde mot ett annat men ser klart hur samhällsstrukturerna på nästan alla plan inte gynnar kvinnor på samma sätt som de gör män och det är det som feminismen kämpar för; jämställdhet.

Vad är det du menar att feminismen "tar över"?
Sabina

2013-02-03 @ 23:27:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0