Barn och svordomar

Barn som svär är väl ett ständigt aktuellt ämne så jag tänkte ge min syn på saken här.

Många ser det som en styggelse med barn som svär. Det är fult, ocharmigt och tabu med barn som får säga fan, jävlar och helvete. Familjer har svordomsburkar och gör så stor grej av det att jag ibland inte tror att det är sant.

Jag ser absolut inget fel eller fult med svordomar så varför ska jag lära Dorian att det är det? Jag tycker det berikar och förstärker språket och så länge han inte svär åt eller om någon så kommer jag inte lägga mycket energi på att tillrättavisa honom. Jag svär själv som en borstbindare, Ilkka med, och jag tror att om vi inte reagerar om han svär så kommer han inte tycka det är mer spännande än att säga balja eller sopborste. För det är ju det barn tycker är roligt, det de inte får göra. Hitills har han inte yttrat några svordomar men när det kommer, och det kommer att komma, så tänker jag helt enkelt inte bry mig.

Han kommer alltså ALDRIG att få använda svordomar i syfte att såra någon men om han vill förstärka känslor med fan, helvete eller jävlar är det helt okej med mig.

Hur tänker ni kring barn som svär?

PPE

Sabina

Kommentarer
Postat av: Terése

Tänker precis som du faktiskt! Känns lite väl frireligiöst att inte låta sitt barn använda de svordomarna du gav som exempel i inlägget också. Annat är det väl med vissa könsord som man själv råkar slänga ur sig utan att tänka. Hoppas inte Igor tar efter det allt för tidigt :P



Kanske får jag höra någon svordom från Dorian när jag kommer på besök någon gång i framtiden med andra ord. :)

2012-01-28 @ 19:31:02
URL: http://bouvierbaby.blogg.se/
Postat av: Sabina

Jag använder mig också av betydligt värre ord än fan och jävlar men jag försöker verkligen att undvika det i närheten av honom. Könsord är inte vackert att använda på det sättet och jag försöker minimera tillfällena överhuvudtaget! Men som jag baxnar på jobbet över ord som anses vara svärord av barnen. Jag kan knappt säga järnspikar utan att någon påpekar att jag precis svor. Jag fattar inte. Det sårar ju inte någon att säga exempelvis "fan vad det här var gott" eller "helvete vad ont det gjorde!" Men jag vet att de allra flesta tycker precis tvärtemot vad jag tycker så jag försöker hålla mig på jobbet för att inte trampa på några tår. Folk är så fruktansvärt konservativa när det kommer till språk och ord och framförallt nya ord. (Följer en intressant tråd på FL om det fantastiska ordet hen och jeez vad den är fientlig och aggressiv. Men det hör väl inte hit egentligen.)



Jag tror vårt vardagsanvändande av svordomar, och vår icke ursäktande inställning till dem, faktiskt har gjort att Dorian inte finner det intressant och därför inte använder dem. Men jag vet inte.



Jag sätter genast igång och tränar honom så kan han hålla föredrag för er sen ;)

2012-01-28 @ 20:45:56
URL: http://alphabettown.blogg.se/
Postat av: erika

Elton började ju säga dumskalle efter förskolestarten i höstas. det var ju itne så uppskattat. där går min gräns totalt. sen nån gång har han sagt tex jävlar va fort bilen körde och sånt haha då börjar jag nästan garva men visar inte honom utan frågar ibland "Vad sa du?" för o höra om de han sa va rätt hört- de snappar ju upp ALLT.



MEN!! när han säger dumskalle som självklart blivit vår största grej här hemma (eftersom vi bekräftar det genom att säga till att man inte får) så är det jätejobbgt. för han vet ju inte ens vad det betyder. lika ofta säger han döskalle o han vet inte skillnaden. så han testar orden heeeeeeeeeeeela tiden. men att få höra dumskalle var o varannan timme o dessutom till andra barn o folk på gatan. det är verkligen jobbigt. det känns som andra tror att vi säger så å att vi har en liten skitunge som är elak typ. men man kan ju itne göra något åt det. vi har verkligen bara markerat att det iNTE är okej.



sen de me fan o jävlar o sånt. de kommer ju. vi svär oxå å försöker väl tona ner jsut för att elton inte just behöver prata så men det är inget vi gjort någon affär av då det hänt. ibland bekräftar jag bara honom o ger en "synonym" o tar bort svärordet. tex jaha ojjj vad jättefort bilen körde eller så. men jsut dumskalle stör mig dag ut o dag in o gör mig gråhårig snart. vi som aldrig haft straff har nu valt att om han säger så till oss plockar vi bort lördagsgodiset.............. känns skittrisst. men sen när han inte sa de nått mer på hela dagen så fick han höra hur härligt de var o så fick istället välja tre godisar ur påsen som han fick ändå. så då vände vi på steken så det lev beröm och lockbete tll o "bete sig bra."



men de e inte alltid lätt o va förälder när man känner att man jobbar förjäves o inget biter............... vad man än säger.

2012-01-28 @ 21:15:29
Postat av: Sabina

Just det du beskriver är ett ord som jag inte skulle "godkänna" så jag förstår att det är frustrerande. Det är helt fantastiskt vilka idioter det finns om har barn för jag antar att det är andra barn han fått det ifrån?



Tror du att det skulle funka att bara ignorera ordet? I, säg, en vecka? Inte reagera, inte röra en min, inte bekräfta det på något sätt?



Det är sjukt svårt att veta hur man ska hantera situationer när de sätter sig på tvären men jag försöka undvika bestraffningar så långt det går då jag tror det är ineffektivt. Jag vill att Dorian ska respektera min vilja inte skrämmas till att lyda. (nu låter ju det sjukt överdrivet men jag hoppas du förstår) Tyvärr biter inte belöning ett dugg på min käre son då han hellre struntar i belöningen, jo så envis är han, än gör det jag vill att han ska göra (typ klä på sig) så HUR jag ska få honom att göra som jag vill är fortfarande en gåta :) Man kan muta med i princip vad som helst men han säger nej av ren jävla envishet!

2012-01-28 @ 21:44:15
URL: http://alphabettown.blogg.se/
Postat av: Emma

Samma här så länge hon inte kallar nån vid ett fult ord så är det helt okej för mej, Leja frågar mig tillåmed om hon får säga helvette om hon gjort illa sig.

2012-01-29 @ 19:53:17
URL: http://wallmo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0