Showdansskolan Flex - Bara för tjejer?

Jag är mitt uppe i en intressant mailkonversation med Maria von Hertzen som är grundaren av Showdansskolan Flex. Jag har en önskan om att Dorian ska få börja på sin första aktivitet nu när han bli fyra och eftersom han älskar musik och rörelse tänkte jag att dans vore perfekt för honom! Så jag började leta runt på nätet efter dansskolor i vår kommun Vallentuna och den första jag hittade var Flex. De har lokal i (bl.a.) Vallentuna Gymnasium vilket är en alldeles lagom promenad från vårt hus. Döm om min förvåning när jag inser att Dorian inte är välkommen förrän han fyllt fem. Varför? För att han är kille. Deras dansgrupper erbjuds från tre år, men bara om du är tjej. Enligt Maria har de ibland haft en eller två killar men det har, och jag citerar, "inte funkat i praktiken". Varför har jag inte fått något svar på än men hon hälsade iaf Dorian välkommen. När han fyllt fem. Och då erbjuds han bara att dansa Street. Showdanskursen som jag tror att han skulle uppskatta mer finns inte för killar förrän de fyllt sju år. För tjejer, som sagt, från tre.
 
Detta är ju helt upp åt väggarna vansinnigt jävla fel. Jag ser både ålders- och könsdiskriminering i det här och jag kommer driva det så långt jag det bara går. Om det så bara resulterar i att jag avskräcker mina föräldravänner från att vällja Flex.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0