"Vad gör ni åt problemet?"

Sånt här upprör mig. Folk som går ut i pressen med sina snyfthistorier och spär på varghatet. "När de ger sig på tamdjur tycker jag att det har gått för långt". Vänta lite nu, din hund springer i väg in i skogen, där vargen bor, och blir uppäten. HUR är det ett vargproblem?! Vad är det som har gått för långt? Hur långt kan man gå med att avsäga sig ansvaret för sina tamdjur? Om samma sak hade hänt men skogen bytts ut mot en motorväg, är det då ett bilproblem om hunden blir påkörd? Alltså, folk är verkligen idioter. Jag älskar också att det vänds till att det är ett problem med varg i tätbebyggelse istället för att det är problem att det finns tätbebyggelse i vargområden. Det är verkligen så himla enkelt egentligen; gillar du inte varg och vill kunna ha din hund lös så får du väl fan bosätta dig där varg inte finns. På samma sätt som att om man inte gillar för mycket folk och trängsel så får man flytta ut på landet, som vi gjorde.

Jag har verkligen all respekt och förståelse för att det här paret sörjer sin hund som dog i en situation de inte själva direkt hade kunnat göra något åt (om hunden var kopplad och slet sig vill säga, var hunden okopplad vill jag faktiskt påstå att de var direkt skyldiga till det som hände) men jag är så jälva trött på svenska djurägare som när det kommer till det här med varg vägrar ta eget ansvar för sina djur. Det är alltid någon annans fel (läs:vargens) Alla med lite rovdjurskunskap vet att de försvarar sina revir och jagar så väl tamt som springer fel som vilt. När vi människor trappar upp jakten på vilt till den grad att det inte räcker till våra vargar så är det väl ganska logiskt att de även ger sig på säg en lös jakthund? När vi flyttar närmre och närmre vargens territorium är det väl ganska logiskt att vargen ibland tar en hund på en tomt? Lättillgängligt och obevakat. Vargar är inte dumma.

Men det är fan människor. Dumma och blodtörstiga.

Kärlek

Sabina




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0