För varje barn du får, får du leva ett liv till

Ikväll när jag och Dorian avslutade dagen tillsammans genom att titta på en av min, och min systers, favoriter Allra Käraste Syster kom jag äntligen på det, Svaret. Svaret på frågan; Varför ska man ha barn? Jag har några i min närhet som inte riktigt förstår charmen med barn och varför man ska ha egna och nu vet jag äntligen vad jag ska svara: För att man får leva ett liv till för varje barn man får. Man får uppleva ögonblick man kanske aldrig varit med om själv och man får återuppleva ögonblick man trodde var förlorade för evigt. Som att se en helt fantastisk film för första gången, klara av att ta ett första steg. Att bli störtkär, att bli hjärtkrossad. Att börja skolan, att lära sig simma, lära sig cykla. Allt detta får man uppleva igen genom någon man älskar, någon man skulle offra sitt liv för. Och det är verkligen helt ovärderligt. Inget gör mig så genuint lycklig som att få vara med och se Dorian leva sitt liv. Att se honom växa, lära, upptäcka, prova, lyckas, misslyckas och prova igen. Det finns I N G E N T I N G som är så värdefullt, så stort.

Att se världen genom ett barns ögon är helt fantastiskt.

Jag är en helt annan person än jag var innan jag fick Dorian. Är jag helt ärlig minns jag inte ens vad jag gjorde innan. Jag är en bättre människa än förut. Mer tolerant, tålmodig, lugn, öppen. Gladare och nöjd. Han är lycka för mig. Ren och skär lycka. På riktigt.

Så om det är någon som tvivlar, som inte vet om eller varför man ska ha barn kan jag bara säga: Gör det. Ni kommer inte att ångra er!

Kärlek

Sabina

Kommentarer
Postat av: Mamma

Så fint Så rätt Så klokt!

2012-04-23 @ 23:04:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0